CoreT-cOreT pasal Aq

My photo
diamond bay, Payrock, Malaysia
NamE aq nUROL FasIHA binti NasrI... fRom pEraK...Now STudy kt Universiti Malaya,k.l n wat degree in malaY studies major language n minOr MEDIA..,aq TeLAH dilahirkan pada tggal 24 march 1989 pDa jam 3a.m hri jumaat..BErkt Kelahirn aq..huhu.Mak SY OWG banjar same gak my abah,,so da cmpur2,,sy Pown owg banjar la.hehe,,,,,just a sImple girl..Plesss bg komen Kt MY blog k....

how long I active with blogger

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers
bape owg da skodeng blog aq : web site hit counter

Friday, January 14, 2011

keraNA bulu mata masuk ke syurga

walaweh...ptg2 ney aq Dok boSan2 n then mata aq ney tgk Roomte aq AKma punye syok layn citer senario asam garam. nak join tp aq da tgk da..so, aq pown dok hadap my green dell laPPy ney usha2 blogwalking mmber2 punye blog... n then ngah sYok2 skodeng blog owg aq terbaca artikel ney...ha ney la tjuknye macm yg kt tjuk atas 2 "kerana bulu mata msuk ke syurga" ....menarik lak tjuk 2..kenapa ngn bulu mata? pew kaitan ngn masuk syurga?? so, jom la kitew terokai kaitan antara 2 bnda ney,,,jOMMMM.....


Diceritakan di hari pembalasan kelak, ada seorang hamba Allah sedang diadili. Dia dituduh bersalah kerana mensia-siakan hidupnya di dunia utk berbuat maksiat. Namun begitu dia berkeras membantah,

“Tidak demi langit dan bumi,sungguh tidak benar. saya tak pernah malakukan perkara itu…”

“Tetapi saksi-saksi mengatakan engkau betul² telah menjerumuskan dirimu sendiri ke dalam dosa”

Orang itu menoleh ke kiri dan ke kanan, lalu merenung segenap penjuru ruang yg ada. Kemudian dia pun menyanggah, “mana saksi2 yg engkau maksudkan? disini tiada sesiapa melainkan aku dan suaramu sahaja.”

Jawab malaikat, “Inilah saksi-saksimu…”

Tiba-tiba mata berbicara,“Saya yang memandang,”

disusuli dengan telinga,“Saya yang mendengar perkara itu”

Hidung pun tidak ketinggalan,“Saya yang mencium

Bibir pun mengaku dengan slumbernye,“Saya yang merayu

Lidah menambah dengan berani,“Saya yang menjilat dan menghisap

Tangan tanpa malu meneruskan,“Saya yang meraba dan meramas

Kaki pula menyusul,“Saya yang berjalan dan berlari semasa itu

“Nah kalau dibiarkan kesemua anggota tubuhmu akan memberikan kesaksian tentang perbuatan aibmu,” ujar malaikat. Orang tersebut x dapat membuka sanggahnya lagi. Ia berputus asa dan amat berduka kerana sebentar lagi ia akan dihumban ke dalam neraka jahannam.. Padahal ia amat berharap agar segala perbuatan jahatnya dapat diselindungi. Tatkala dia sedang dilanda kesedihan, tiba-tiba terdengar satu suara yg amat lembut dari sehelai bulu mata berbunyi, ” Saya pun ingin mengangkat sumpah untuk menjadi saksi dalam perkara ini.”

Malaikat menjawab dengan tenang,“Silakan wahai bulu mata

Terus terang sahaja, menjelang ajalnya pada satu malam yang hening, aku pernah dibasahi dengan juraian air mata penyesalan mengenangkan segala perbuatan keji yang telah dilakukan. Bukankah rasulnya telah berjanji, apabila ada seora ng hamba yang ingin bertaubat, walaupun sehelai bulu mata sahaja yg dibasahi dengan air mata, demikian itu diharamkan dirinya dari ancaman api neraka? Maka, saya sehelai bulu mata, berani tampil sebagai saksi bahawa dia telah bertaubat sampai membasahi saya dengan air mata penyesalan.”

Dengan kesaksian bulu mata itu, orang tersebut dibebaskan dari neraka dan segera dihantar ke syurga:

“Lihatlah hamba Allah ini masuk syurga kerana pertolongan bulu mata..”a279;


P/S: aq terkesima bile membaca citer ney...untk panduan aq sndri n sume kenGkwan aq..teringt kata2 ustazah aq dlu..sume yg kita ada hanya pinjaman semata2..jasad kite juga hanya pinjamn,,ALLAH bila2 masa shaja boleh ambil nyawa kita kerana kita hanya pinjamn. (mode: sgt sedih)


4 comments:

Aina Fadzila said...

sedih aina baca entry ini. kena sayang lebih lah kat bulu mata aina pasni :) kak seha, thanks ea untuk info ni. :)

akulagadisitu said...

aina..sharing is caring dear..heheh..same2

maicher said...

Subhanallah..
hanya dengan sehelai bulu mata ;)
terima kasih atas perkongsian.

akulagadisitu said...

maicher: same2..bnda baik kite kene share..