CoreT-cOreT pasal Aq

My photo
diamond bay, Payrock, Malaysia
NamE aq nUROL FasIHA binti NasrI... fRom pEraK...Now STudy kt Universiti Malaya,k.l n wat degree in malaY studies major language n minOr MEDIA..,aq TeLAH dilahirkan pada tggal 24 march 1989 pDa jam 3a.m hri jumaat..BErkt Kelahirn aq..huhu.Mak SY OWG banjar same gak my abah,,so da cmpur2,,sy Pown owg banjar la.hehe,,,,,just a sImple girl..Plesss bg komen Kt MY blog k....

how long I active with blogger

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers
bape owg da skodeng blog aq : web site hit counter

Tuesday, November 30, 2010

kisah lawak bodoh

Tetibe aq rase BOSAN2 n stress gile stdy advertsg,,n then terbaca lak citer ney,,so Jom kite bace,,sharing is caring,,hehehehh


Di dalam sebuah bas duduk seorang pemuda dan seorang nenek. Si nenek memicit-micit kepalanya.
“Kenapa nie nek. Pening ya,” tanya pemuda tersebut.
“Ya nak, rasanya kepala pening, perut mual, rasa macam nak muntah,” jawab nenek.
“Oh, ya nak, bolehkah nenek melihat muka kamu sebentar.”
Pemuda itu terkejut tapi kemudian tersenyum,”Boleh nek, tapi kenapa?”
Si nenek menjawab,”Biar muntahnya lebih cepat.”
..................................................................................................
Razak pergi ke sebuah restoran kegemarannya dan
memesan ayam panggang seekor..Beberapa minit kemudian pesanannya sampai… Tapi sedang dia menikmatinya makanannya.. pelayan yang lain menghampirinya dan berkata..
“Maaf, Encik… Itu sebenarnya pesanan lelaki yang ada
di sana itu. Dan ini merupakan stok ayam terakhir
yang kami ada… Maaf ya Encik.” Razak menoleh ke arah lelaki yang ditunjuk, ternyata badannya besar dan gagah.. lalu berkata,”Kerana terlanjur sudah makan sedikit..jadi ayam ini milik saya. lagi pun saya juga membayarnya.”
Sementara si pelayan restoran nampak kebingungan,
lelaki gagah tadi dengan wajah marah
sambil membawa pisau menghampiri Razak.
“Hai budak.. jangan sentuh lagi..!! Apapun yang akan
engkau lakukan terhadap ayam itu akan aku
lakukan juga terhadap engkau. Kalau kau potong
kakinya, aku akan potong kaki engkau.
Kalau engkau potong perutnya, aku akan potong juga
perutmu. Pendek cerita.. apapun yang engkau
lakukan, akan aku lakukan juga pada engkau.”
Razak terdiam beberapa minit.. lalu perlahan-lahan
Dia mengangkat ayamnya, membawa ke mulutnya
dan menjilat bontot ayam tersebut

.......................................................................................................

Tijah ingin memutuskan perhubungan dengan boyfriend orang putihnya…
Dia tak sanggup bertemu muka, Lalu dia pun mengutus surat…surat tu macam ni bunyinya….hehehehe
Hi,My motive write this letter is to give know you something. I WANT TO CUT CONNECTION US. I have think about this very cook. I know i clap one hand only.Correctly, i have see you and she together at town with my eyes self. You always request apology back back. I don’t trust you again!!!My Friend speak you play three wood.
Now i know you correct correct play three wood. so, i break off to pull my body from this love triangle.I know this result i pick is very correct, because you love she very high from me. so, i break off to go far from here. But i always love where also i live….Safe live……
Tijah

Monday, November 29, 2010

paku payung limau mandarin -azizi hj abdullah

Sepagian aku menempik pada tiga puluh empat orang murid yang baru berusia enam tahun; suruh baca, suruh tulis, beritahu itu dan beritahu ini tetapi dia masih tidak pedulikan aku.

Dia seorang murid yang aku anggap sebagai sampah yang tidak memberi untung kepada diriku sendiri atau kepada sesiapa di sekolah……………. Aku Cuma guru pusingan yang menerika sesiapa dari darjah ini.

Antara tiga puluh empat murid yang aku ajar ini, Midun berlainan sekali. Namun begitu, ada kawan-kawan yang suka kepadanya, malah menaruh simpati. Waktu rehat, Rahmat ketua darjah, Jalil anak seorang sarjan polis, Taha anak ustaz sekolah menengah sering menuntunnya ke kantin makan bersamanya.

Dan pagi itu, ketika menyelak buku ringkasan, aku sedar sekarang sudah masuk minggu yang kesebelas. Dalam catatan markah ujian, ruangan Midun masih juga kosong; membaca kosong, menulis kosong. Rekod prestasinya tak bercatat apa-apa, melainkan kosong. Dan Midun belum datang.

“Sepuluh minggu, satu pun tak boleh lagi.  Mari” Dan aku dengan garang, dengan geram, dengan meluat danm dengan benci memegang lengannya dan mengheretnya seperti mengheret kambing mati.

Midun tidak tunduk. Tak malu sedikit pun. Tak gentar. Dia tetap merenung kegaranganku. Wajahnya yang tenang itu tetap merenung kegaranganku. Wajahnya yang tenang itu tidak pula nampak benci kepadaku.

Serentak denga itu, sebagai melepas geram, aku menghentak tapak tangan ke meja. Terasa sesuatu yang tajam menikam tapak tanganku. Aku terdia seketika. Mata meliar ke arah anak murid yang lain sambil mengerut-ngerut wajah menahan sakit……….. Celaka! Guru darjah meletakkan beberapa puntung paku payung di bawah kad-kad tadi.

Ketika murid-murid sedang membaca, aku berpaling ke kiri da ke kanan mencari cebisan kertas lembut, atau kalau ada kain buruk atau kapas untuk mengesat darah yang meleleh. Tiba-tiba Midun bangun dan balik ke kerusinya tanpa disuruh. Dia mengeluarkan sehel;ai sapiu tangan lusoh dari begnya. Tanpa disuruh dia tunduk dan mengesatkan darah yang menitik di atas lantai.

Pagi ini hanya ada tiga puluh dua orang murid. Semuanya senyap. Tidak bising. Masing-masing membuat kerja. Aku Cuma duduk di kerusi memerhati seorang demi seorang. Tidak ada yang simpati atau mengambil tahu sakitku.

Selepas balik sekolah, aku semakin sakit dan ketika aku ke hospital, aku ditahan untuk rawatan lanjut. Menurut doktor, jika dibiarkan penyakit aku mungkin lebih bahaya. Kemungkinan jika teruk nanti, tanganku mesti dipotong. Maka telentanglah aku di katil hospital kelas tiga, yang terdedah kepada angin dan kebisingan oleh kerana hospital ini tidak ada kelas satu atau dua.

Inilah pertama kali aku masuk hospital walaupun aku kononnya sudah lama dihinggapi darah tinggi dan kencing manis. …… Sedang aku berfikir, tiba-tiba aku terdengar di sebelah didnding luar seperti ada sesuatu. Aku berpaling. … Dan Midun aku lihat seperti takut-takut. Dia hanya mengintai aku di balik jendela yang terbuka.

Kemudain, tanganya lambat-lambat meraba bibir katil, meraba ke pahaku dan kemudia memegang tanganku. Midun tidak memandangku, tetapi merenung bekas tikaman paku payung yang membawa cela kepadaku.

Ketika dia tersedu-sedu itu, aku terasa tapak tanganku menerima satu benda bulat yang licin. Aku melihatnya ada sebiji buah limau mandarin. Midun melipat-lipat jariku supaya menggengam buah itu dengan erat.

Lambat-lambat aku mengupas buah limau mandarin itu. Ketika aku terpicit ulasnya dan airnya meleleh di atas pahaku, aku rasa seperti air mata Midun. Aku berazam, apabila ke sekolah, Midun akan kuletak di bangku paling depan.  

Sunday, November 28, 2010

cerpen BERUK....Jom kita baca...

Pukul lapan tiga puluh minit masing-masing masuk bertugas. Cikgu Sunan masuk ke dalam darjahnya, darjah lima. Ketua darjah melaung kuat suruh murid-murid bangun. Masing-masing bangun, tapi sama seperti berbaris tadi. Malas. Cikgu Sunan tidak ambil pusing hal itu.

Separuh masa sudah berlalu. Cikgu Sunan membuat soalan kira-kira yang lain. Tiba-tiba seorang murid masuk senyap-senyap dan duduk di bangku paling belakang. Dia terlewat datang. Cikgu Sunan sedar. Dia memerhati murid itu dengan pandangan tajam, sehingga mata murid itu tidak kuasa menentangnya.

Semakin lama Cikgu Sunan memerhati, murid itu mulai gelisah. Dia pura-pura mencari sesuatu di dalam mejanya. Menggaru-garu betis yang basah dengan air embun. “Alias! Mari sini!” Cikgu Sunan memanggil murid yang datang lambat itu dengan bengis.

Murid yang bernama Alias itu bangun lambat-lambat, kemudian melangkah perlahan-lahan ke depan. Dia tahu, sebentar lagi dia pasti akan menerima habuan. Dan kawan-kawan yang lain pun sudah menduga yang Alias akan menerima habuan. Begitu selalunya.

“Berdiri di situ!” perintah Cikgu Sunan sambil jari tunjuknya menunjuk ke tepi meja tulis. Dia kembali menulis soalan-soalan di papan hitam. Alias berdiri di tepi meja dengan hati yang berdetap-detap. Bimbang. Takut. Gentar. Dia tidak dapat menduga apakah hukuman yang akan dijatuhkan oleh Cikgunya nanti akibat dia datang lambat.

Tapi kali ini dia bercadang, dia akan berterus terang saja. Dia akan bercakap benar walaupun tidak diterima oleh Cikgu Sunan.

“Mari dekat sini, Lias!” perintah Cikgu Sunan apabila dia selesai menulis soalan. Punggungnya yang lebar itu dihentak ke kerusi. Murid yang bernama Alias ini mendekat sedikit. Dia cuma memakai seluar dan baju tanpa dua biji butang bawah. Rambutnya tidak disikat. Berkaki ayam. Betisnya bercalar-calar diguris oleh duri lorong denai yang dilaluinya.

Cikgu Sunan memerhati dari atas ke bawah. Jijik sekali. Rupa bentuk dan pakaian muridnya ini sungguh-sungguh tidak berbeza sejak darjah empat dulu lagi. Alias tidak berani memanggung kepala apabila Cikgu Sunan memerhatinya tanpa berkata sepatah pun. Kaki kanannya menenyeh-nenyeh kaki kiri. Gatal. Jarinya memintal-mintal kaki seluarnya yang lusuh itu.

“Kenapa kau datang lambat?” Akhirnya Cikgu Sunan bersuara. Alias tidak menjawab. Dia tahu walau bagaimana benar sekalipun jawapannya, dia akan kena habuan juga. Dia tahu hukuman yang akan dijatuhkan kepadanya bukanlah berdasarkan sebab-sebab sama ada rumahnya jauh atau aral yang lain. Tapi kerana dia datang lambat.

“Hei beruk! Saya tanya kenapa kau datang lambat?” Cikgu Sunan hampir-hampir memekik.

Alias diam. Dia masih tunduk juga. Panggilan “beruk” kepadanya bukanlah sekali itu sahaja dan bukan sekadar cikgu Sunan seorang. Di sekolah dia sudah masyhur dengan panggilan “beruk” sebab dia membela seekor beruk.

“Pandang sini!” sergah Cikgu Sunan sambil mengangkat dagu Alias dengan pembaris panjang. Alias memanggung kepala. “Saya tanya kepada kau datang lambat?”

Dengan suara tergagap-gagap bercampur takut, Alias menjawab, “Beruk… beruk saya putus rantai, cikgu!”.

“Haaa, kalau dah putus apa yang kau buat?”. Cikgu Sunan bertanya keras. Memang dia tidak pernah beri muka kepada murid-muridnya.

“Saya cari, cikgu!”.

“Dah jumpa?”.

Alias angguk. Tersenyum.

“Sebab itu kau datang lambat?”

Angguk juga.

”Kau lebih pentingkan beruk daripada sekolah ya? Sebab tu kau pun macam beruk”. Cikgu Sunan berleter. Muka Alias dipandang dengan jijik.

“Saya sayangkan beruk saya cikgu. Dia kawan baik saya!” kata Alias dengan jujur.

Marah Cikgu Sunan naik meluap. Jawapan Alias itu sungguh menyakitkan hatinya. Dia menggaru-garu. Tubuh kurus Alias dipandangnya, bagai seekor semut.

“Kau nak main-mainkan saya, ya?” Cikgu Sunan menahan marah. Matanya bersinar-sinar.

“Tidak cikgu, saya…”

“Sudahlah!” Tiba-tiba Cikgu Sunan menempik, Serentak dengan itu satu penampar kuat hinggap di telinga kanan Alias. Alias terhuyung-hayang. Tapi tidak mengangis. Telinganya terasa bengang. Pendengarannya berdengung. Mukanya merah.

Dengan langkah yang lesu dia kembali duduk di kerusi. Kawan-kawan diam membisu. Masing-masing menumpukan perhatian kepadanya.

“Cuba kamu tengok beruk tu! Tak malu. Malas! Kamu semua jangan jadi beruk macam dia!” Cikgu Sunan bersyarah kepada murid-muridnya yang lain. Murid-muridnya diam membisu. Sekali-sekala mereka berpaling melihat Alias yang malang itu. Tapi pada Alias macam tidak ada apa-apa yang terjadi. Kalau tadi dia asyik tunduk, kali ini dia memanggung mukanya dan berwajah tenang. Begitu pun di kelopak matanya ada air yang bertakung.

Tiga hari sesudah itu Alias tidak datang ke sekolah. Daripada desas desus murid-murid yang lain, Cikgu Sunan mendapat tahu Alias sudah berhenti. Dengan tiba-tiba, dada Cikgu Sunan diserkup sayu. Sedih dan kasihan. Dia terasa macam ada suatu dosa yang telah dilakukannya terhadap Alias.

Beberapa ketika dia termenung. Dia tahu perbuatannya salah dari segi undang-undang. Tapi hari itu dia sungguh tidak tahan. Alias telah ponteng bukan sekali dua. Apabila ditanya cuma beruknya saja yang menjadi alasan. Mana hati tidak geram. Tapi apabila dia mendapat tahu bahawa Alias berhenti, perasaan hibanya tidak dapat dikawal lagi. Dia berasa tanggungjawabnya pula untuk menarik Alias supaya belajar semula hingga tamat. Dia menyesal.

Tengah hari itu Cikgu Sunan tidak terus pulang ke rumahnya. Selepas bertugas dia meminjam basikal seorang muridnya dan terus pergi ke rumah Alias yang terletak sejauh empat kilometer itu. Dia tidak memberitahu guru besar. Biarlah hal itu dia selesai sendiri.

Untuk sampai ke rumah Alias, Cikgu Sunan terpaksa melalui lorong sempit yang boleh dikatakan denai. Di kiri kanan lorong itu banyak pokok “keman malu” dan senduduk. Berlopak-lopak. Tidak ada orang lalu-lalang.

Kampung tempat tinggal Alias sangat-sangat terpencil. Sekali-sekala terlintas juga di hati Cikgu Sunan, bahawa memang patut Alias tidak datang selalu ke sekolah. Kalau dia sendiri pun jadi Alias dia tentu tidak datang ke sekolah. Sekali lagi perasaan menyesal menumbuk di hatinya kerana perbuatannya itu tidak diselidik lebih dulu. Akhirnya sampai juga Cikgu Sunan. Dia terpaksa menyeberangi sebatang titi melintasi sebuah parit yang selebar tiga meter.

Alias tidak ada. Berkali-kali Cikgu Sunan memanggil, tapi senyap saja. Tiba-tiba seorang tua menjenguk dari lubang tingkap. Orang tua itu menjemput Cikgu Sunan naik. Cikgu Sunan menolak perlawaan itu, tapi berkali-kali pula orang tua itu menjemputnya. Akhirnya Cikgu Sunan mengalah apabila orang tua itu memberitahu yang dirinya lumpuh, tidak dapat turun.

Sekali lagi rasa sebak menyerang dada Cikgu Sunan. Rupa-rupanya kesulitan Alias berbagai-bagai jenis. Terasa mahu dikerat tangannya yang ganas itu.

“Alias ke mana mak cik?” tanya Cikgu Sunan.

“Entah, dia turun dari rumah tadi pukul sepuluh. Katanya dia nak petik buah kelapa di hujung kampung”.

“Dia panjat pokok kelapa?”

“Takkk, dengan beruknya tulah. Itulah pencariannya sejak mak cik lumpuh,” terang ibu Alias dengan hiba. Di atas alang rumah itu terdapat buku-buku Alias. Dindingnya tembus di sana sini. Tidak ada apa yang boleh dinamakan perhiasan. Cuma satu cermin bulat sebesar tempurung jantan.

“Dah lama mak cik lumpuh?” tanyanya.

“Dah hampir setahun,” terang orang tua itu lagi.

Cikgu Sunan yang duduk di muka pintu sahaja itu mengangguk-angguk. Rasa simpati kepada Alias semakin tebal.

“Saya datang ni nak tau. Mengapa Alias tak ke sekolah lagi?”.

“Entahlah. Katanya dia tak sekolah lagi. Telinganya sakit”.

Cikgu Sunan termenung panjang. Wajahnya berkerut. Sedang dia termenung itu tiba-tiba dia melihat Alias pulang, beruknya di atas bahu. Alias membimbit dua biji kelapa.

“Haa, itu pun dia dah balik,” kata Cikgu Sunan dengan tersenyum. Orang tua itu menjengguk dari lubang tingkap. Dia menyambut kepulangan anaknya dengan pandangan mata saja. Lebih daripada itu dia tidak terdaya. “Begitulah kerjanya setiap hari sejak bapaknya meninggal,” kata orang tua itu dengan sedih.

Alias yang sudah hampir sampai ke rumahnya itu terhenti seketika apabila melihat ada orang di muka pintu rumahnya. Dia macam tidak percaya orang itu ialah Cikgu Sunan. Tapi apabila dia sudah pasti benar, segera dia melepaskan buah kelapa yang dipegangnya. Beruknya diletakkan ke tanah dan dia terus meluru mendapatkan Cikgu Sunan. Dia senyum girang. Bersalam tangan.

Beruk yang ditinggalkannya itu melompat-lompat. Berkereh-kereh bunyinya, kerana orang yang berada di muka pintu rumah tuannya itu belum pernah dilihatnya.

“Dia lama cikgu sampai ?” tanya Alias.

“Baru sekejap,” jawab Cikgu Sunan. 

Keramahan Alias sungguh mengejut Cikgu Sunan. Beruk yang ditinggalkan oleh Alias di halaman rumahnya itu melompat-melompat dengan suara garang. Alias menempik beberapa kali supaya diam, tapi beruk itu tetap melompat juga. Dia tidak kenal orang itu guru kepada tuannya.

Cikgu Sunan terpandang telinga kanan Alias. Telinga itu merah dan bengkak nampaknya. Dari lubangnya meleleh benda putih.

“Dekat sini Alias,” kata Cikgu Sunan dengan lembut.

Alias mendengar kata-kata itu berlainan sekali dengan perintahnya semasa sekolah. Kata-kata itu macam, kata-kata orang yang menyayanginya. Dia mendekatkan kepalanya kepada Cikgu Sunan.

“Senget sedikit kepala kau”. Cikgu Sunan berkata lagi. Alias menyengetkan kepalanya. Cikgu Sunan memegang kepala Alias dan menekannya sedikit untuk memastikan telinga Alias yang sakit itu. Tapi dengan tiba-tiba beruk yang sedang marah-marah dan melompat-lompat di halaman tadi, melompat naik lalu menggigit tangan Cikgu Sunan. Beruk itu menyangka orang itu akan menyakiti tuannya.

Cikgu Sunan mengadu sakit. Tangannya berdarah. Beruk masih bergelut. Suasana menjadi kelam-kabut. Alias menempik beberapa kali supaya beruk berlalu. Tapi tempiknya tidak diendahkan oleh beruknya. Beruk itu terus menyerang Cikgu Sunan. Demi untuk menyelamatkan Cikgu Sunan, Alias mencapai sebatang lembing yang digunakan untuk menghimpun buah-buah kelapa, lalu dengan sekuat-kuat hatinya dia meradak lembing itu ke perut beruknya. Cuma itulah saja yang boleh menyelamatkan gurunya.

Beruk yang garang itu menjadi lemah. Terlentang di atas lantai. Sebelum menghembus nafasnya yang terakhir, mata hitamnya memandang kepada Alias dengan sayu. Kelopak mata yang berbulu itu tergenang air jernih.

Alias terpaku seketika. Ibunya juga tidak berkata apa-apa. Cikgu Sunan menahan darah di lengannya dengan sapu tangan. Tapi darah yang keluar di lengannya tidaklah sama dengan darah beruk yang telah diradak lembing tadi.

Suasana sepi. Cikgu Sunan memandang Alias, Alias memandang beruknya bagai satu mimpi. Dan ibu tua itu memandang anaknya dengan satu tafsiran yang asing.

Alias tidak dapat menahan perasaannya. Dia menangis tersedu-sedu. Air matanya berderai keluar, jatuh menimpa di atas tubuh beruk kesayangannya. Dia bangun lambat-lambat. Matanya memandang ibunya. Ibu tua itu tetap membisu. Dia tersedu-sedu.

“Terima kasih Alias.” Tiba-tiba dalam kesepian itu Cikgu Sunan berkata. Darah di lengannya masih juga keluar.

“Cikgu sakitkah?” tanya Alias antara sedu-sedannya.

“Tak mengapa, sikit saja. Err, saya balik dulu Lias.” kata Cikgu Sunan, lalu turun dari rumah itu.

“Cikgu…”

“saya minta maaf’,” kata Alias sebaik saja Ckgu Sunan memijak tangga bawah.

“Tak apa…. tapi kau mau ke sekolah lagi?”

Alias duduk. Kaku. Sedih.

“Lebih baik kau ke sekolah, hingga darjah enam” Cikgu Sunan memberi nasihat.

“Saya tidak dapat ke sekolah lagi Cikgu.” Tiba-tiba Alias menjawab sayu.

“Kenapa?”

“Beruk… Saya mencari makan dengan beruk itu cikgu.”

Dada Cikgu Sunan bagai ditikam lembing berkarat. Perkataan Alias benar-benar menusuk hatinya. Barulah dia tahu, bahawa beruk itu pada Alias merupakan tali perhubungan nyawanya selama ini. 

Dia melangkah pulang dengan dada yang sebak. Tapi Alias yang terpaku di ambang pintu lebih pilu lagi.

Azizi Hj Abdullah
Dewan Bahasa, Disember 1970

Saturday, November 27, 2010

alhamdulilh

alhamdulillah,,,demam da kebah,,just tggl batuk jew yg xhilg lg,,pas ney ley la fokus stdy blik..selama ney tido jew,hehe..sape yg batu ney aku nak share petua ckit ngn kowg...heheh,,mari kitew tgk smbil amalkan,,moga sembuh...amin


PETUA MENGURANGKAN BATUK.

Kita akan kurang selesa apabila kita batuk. Sekiranya dibiarkan.... ianya boleh membawa mudarat lebih teruk lagi.

Oleh itu dengan mengamal petua orang tua, kita boleh mengubati dengan segera di rumah. Sekurang-kurangnya kita dapat mengurangkan batuk itu dari berterusan.

Antara petua yang boleh mengurangkan batuk;
Rendamkan sedikit kerak nasi dalam air suam. Apabila telah kembang, minum airnya pada setiap pagi.
  • Rebus beberapa biji pisang masak. Setelah lembik, campurkan santan secukupnya, sedikit garam dan perasa vanila. Kacau rata dan diminum airnya.
  • Tumbuk segenggam daun pegaga hingga lumat dan tapis untuk mendapatkan airnya yang pekat.
  • Campurkan dengan gula dan embunkan selama satu malam. Air itu hendaklah diminum dua kali dalam seminggu.

  • Campurkan dua sudu teh madu lebah asli dengan air suam. Kacau sehingga sebati dan minum air tersebut tiga kali sehari.
  • Ambil dua sudu nasi panas yang baru masak. Masukkan nasi itu ke dalam cawan dan campurkan sedikit air. Embunkan nasi tersebut selama semalaman dan minum airnya pada esok paginya.
  • Ambil sebiji limau sunkist dan buatkan lubang berbentuk pangkah di bahagian tengahnya. Masukkan gula batu di lubang tersebut. Letakkan limau tersebut di dalam periuk di tengah-tengah nasi yang telah kering dan tutup periuk tersebut. Setelah nasi itu masak, ambil buah limau tadi dan makan sambil didahului dengan selawat. Ulang setiap kali memasak nasi sehingga sembuh. Selain melegakan batuk, nasi akan berbau harum.
  • Perah sebiji limau nipis dan campurkan dengan sedikit madu. Minum campuran ini setiap pagi sebelum sarapan. Amalkan sehingga batuk hilang.

hold my hand-maher zein-with lyrics

diz song so beautiful.....

hadapi dugaan dgn sabar


KATA pujangga, hidup tanpa kesusahan, penderitaan, dugaan dan cabaran bagaikan nasi tidak berkuah, susah senang adalah asin kerana itulah rencah kehidupan. Ia menepati sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Dunia ini adalah negara tempat bala dan ujian.”
Maknanya manusia di dunia ini tidak terkecuali daripada menghadapi ujian hidup baik untuk melihat sejauh mana tahap kesabaran serta keimanan mereka, juga pendekatan digunakan bagi mengatasi dugaan yang datang.
Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Demi Allah yang jiwaku di tangannya! Tidak Allah memutuskan sesuatu ketentuan bagi seorang mukmin melainkan ada kebaikan baginya dan tiada kebaikan itu kecuali bagi mukmin jika memperoleh kegembiraan, dia berterima kasih bererti kebaikan baginya. Jika ditimpa kesulitan dia bersabar bererti kebaikan baginya.”
Disuarakan oleh bijak pandai: “Adalah lebih baik menjadi orang beriman yang diuji, daripada menjadi orang kafir yang turut sama diuji. Bukankah lebih baik menjadi orang yang sabar ketika diuji daripada menjadi orang pemarah sedang diuji.”
Setiap ujian yang menimpa pasti terasa pahitnya atau sakit menekan perasaan kerana kebuntuan fikiran. Oleh itu, sabar adalah suatu perkara yang bukannya mudah untuk dilakukan.
Golongan yang sabar sedar mengenai kemanisan, kepahitan dan penderitaan akan berkurang bahkan hilang lenyap berganti kegembiraan. Firman Allah yang bermaksud: “Dan sampaikanlah berita gembira kepada orang yang sabar iaitu apabila kesusahan menimpa, mereka berkata; sesungguhnya kami ini milik Allah dan sesungguhnya kepada-Nya kami akan kembali.” (Surah al-Baqarah, ayat 155-156)
Kesabaran adalah kekayaan rohani yang besar, ia sebagai pangkal kebahagiaan. Dalam menghadapi kehidupan yang serba getir, semuanya perlu memiliki sifat sabar.

Friday, November 26, 2010

dugaan exm

ALLAH  duga aq kali ini..xpew aq redha mungkin ade hikmahnye,,,mgkin Allah nak ingtkn aq jgn terlalu leka..selama ney aq sllu leka n xjge keshtn.aq kene kuat jgn jadikan keskitn ney sbg alsan..insyaALLAH aq akan wat yg terbaik,,doakn aq ye sume...YA ALLAH teragknlah hatiku ini,,amin

Wednesday, November 24, 2010

huaaaa...selesema

hua...nak exam ney la nak demam,,,selesema,,,batuk,,dugaan btoi..xselesa aq..ehmm,,,harap xmelart la..exm xlagi ney..be strong seha.....cayo2

Tuesday, November 23, 2010

nak KOngsi petua belajar ngn Kowang

Tahu petua mengulang kaji
a) cari tempat yang tenang dan serasi dengan jiwa kita
b) siapkan semua ?bekalan? dengan sempurna
c) duduk tegak dikerusi yang selesa
d) baca doa penerang hati
e) baca buku atau nota mengikut teknik membaca yang betul
f) fikir dan ingat kembali isi utama
g) catat / lakar
h) semak semula ketepatan maklumat
i) ulang sebut atau ceritakan pada orang lain
j) buat rumusan
k) jawab soalan
l) tampal maklumat yang rumit di dinding
m) baca doa tanda kesyukuran selepas belajar

Tahu petua-petua agar tidak lupa
a) jangan makan kepala ikan
b) jangan makan organ dalaman
c) jangan minum semasa makan
d) jangan minum atau makan makana yang tercemar oleh semut
e) jangan melihat kemaluan
f) jangan melihat buih
g) jangan membaca nama pada batu nisan
h) banyakkan makan makanan yang mengan dungi soya seperti tempe, tauhu dan lain-lain
i) banyakkan makan kismis, kurma dan madu
j) banyakkan makan kekacang
k) pakai minyak wangi ketika belajar atau menghadapi peperiksaan
l) jangan makan sehingga terlalu kenyang
m) jangan kencing berdiri

Monday, November 22, 2010

kembali selepas study week

lama da x update my blog,,hehhehe,,cti study week,,ehmm,,xterasa da nak exam da.pejam celik pejam celik da satu setengah tahun aq kt UM..mcm2 da aq lalui..xlame lg aq hbs la bljar,,cept sgt ye,,xpuas lg aq bljr rsenyew..pew2 pown berblik kepada exam..jom kawan2 kitew study same2,,exm da dekt,hehehe
good luck sume!!!

Friday, November 5, 2010

panggilan semalm

kenapa dengan pggilan semalam?? misteri lak tjuk,hehe.actly semlm aq terima pggilan cll dr seorg yg sgt istimewa,seorg kanak2 yg bru berusia 8 thun tp menderita atas penyakitnya. panggilan telefon smlm membuat aq terfikir...hidup di dunia ini hnya semntara.xkira umo samada tua atau muda..sume pasti akan mati.cuma bila, dimana tu yg kita xtahu..smlm seorg kank2 yg telah hampir sethun aq kenal menhubgiku..aq kenal dgnnya di sebuah hospital. manja tetpi nakal. aq suke sembg ngn dye...dye suke menyakat aq,,tp aq terhibur. " kak seha, nnti da besa sy nak jd mcm akak. nak belajar sampai u..nak jd mcm akak pakai tudung,,cantik..akak baik sgt sanggup layan adeq yg sakit ney"..dye sllu sgt puji aq,,dye ckp dye xdew kakak. aq tgk latar blkg klrga dye agak berada ayah dye dato' tp mak dye isteri ketiga. kasian budak 2..dahagakn kasih syg..aq ingt lg time  aq nak blik dr hospital, dye sedih jew..a mmg xsampai hati.aq bg dye jam tgn aq,,aq ckp simpn sbgai kengn ye deq..mkn ubt byk minum air,,jgn lawan ckp bibik,,jgn jadi budak degil..klu marah senyum je,,sbb senyumn 2 penawar segala duka. teringt aq peristiwa 1st time aq jumpe dye..time 2 dye mengamuk coz xnak mkn ubt,,habis doktr pown kene penmpr,,bibik dye jgn citer la..hbis ditendang,,aq perhati dr jauh,,agak agresif budak ney,,ntah mcm ne tetibe mata ktrg bertemu,aq senyum tp dye jeling..terkejut gak aq atas reaksi budak 2.tp aq senyum gak.dlm hati aq bermonolog " xpew la budak2,,dlu time aq mengajar lg teruk budk2 yg aq jumpe". tp yg mengejutkn aq,,tetibe budak 2 menjerit panggil aq.." kakak yg baju biru!!"..tergamam aq.aq tiadarespon,,aq duduk jew,,tetibe dye dtg meluru ke arah ku,,plg terkejut dye duduk atas ribaan aq,,mmg aq terkejut." adeq nak akak yg suapkn ubt"..ha??.ok2..aq pown wat la mcm arahn dye,,budk ney mmg suke mengarah.aq layn jew la kerenah dye..pas2 dye sembg mcm2 ngn aq,,aq pown citer la life aq kt u..suke dye dgr..sejak pulg dr hospital..budk 2 sering cll aq..dye ckp suke sembg ngn aq..seronok..heheh,,terharu aq dgr,,byk kli ajak aq dtg umh dye...ehm,,,sampai la skrg,, n aq dgr penyakit dye da kurg ckit tp kadg2 jew penykit dye serang blik...alhmdlh..

Thursday, November 4, 2010

sukar bernafas

ehmm,,,,bnda ney da lame da aq pendam.ehmm,,tp sjak akhir2 ney mkin kerap lak..sush nak tido..b4 tido aq rase mcm nafas aq tersekat jew...kenapa??..mlm tdi aq rase mcm lgsg xdew nafs jew,,jntng aq berdegup kencg giler,,if kowg pernh alami simpton yg same mcm aq ley la suggest ape2 utk aq wat,,,coz aq da xlart da ne,,nak tido sush...da la tulang belakg aq ney kerap skit jew...paling teruk aq kene sesk nafas ney time kt indonesia...wah time 2,,mmg la,,,giler n mmg giler,,siyes aq da fkir mati jew,,,huaaa...nseb bek umo aq pjng...heheheh,,just need solution my prob,,please,,help me!!!,,HEHEHE

xcited

wah aq jumpe dye lg,,,,sukenyew...suke!!!!!!

secret admirer

wah,,,,tajuk,,,teeettt,...kowg taw x pew 2 namenye "secret admirer"? xkan xtaw kan,,kowg mesti adakan,,heheh..kenapa aq tulis pasal ney?nak taw x...???xnak??ala kene taw gak,,coz aq yakin kowg pernah alami gak sume ney,,toi x?aq  dr tadika da dew secret admire ney,,teeett,,kecik2 da gatai..aq mmg,,suke men kwen2 ney,,hahha,,sape??dew la da kawen da pown budak 2 skunk,,n aq dgr wife dye ngah pregnt,,alhmdulilh.dlu kan time kecik2 aq dok men mask2 ngn kengkwn aq time dye lalu mmber2 aq sllu kaitkn ngn aq,,hahah,,aq xminat pown dye,,tp drg ckp face ktrg lebih kurg,,heheheh,,sampai la sek menengah..ktrg 1 sek..dye atas aq 2tahun,,sampai sek mengah owg still gosip aq ngn dye,,malu..heehhe :-) rame ckp dye abg aq,,kawan2 dye pown ingt aq adeq dye,,,tpikan,,,,dalam diam2 mmber dye yg syok kt aq,,hahhah,,,tp aq xlayan,,aq dgr citer budak 2 jeles,,hahahha,,giler la,,mmg giler..pas2 dye bis skool aq pown da lupe pasal dye n dye sambung belajo kt u. aq nak citer 1 lg story pasal cinta monyet aq,,heheheh,,,malu la pulak,,aq ney time sek dlu gatai na...bercinta sakan sampai kene panggil kt bilik dsiplin sbb dating...hahahah,,dlu, actly aq yg admirer giler kt xbf aq 2,,,xnah pown mimpi nak miliki dye,,sape la aq ney,,,aq sllu usha jew dye dri jauh,,dye ney kire owg yg femes kt skool...kapten bola sepak.pengawas,,atlet kt skool...rame peminat,maklum la owg hensem,,mmg dye hensem sbb 2 aq admirer,,heheheh,,,aq taw rame yg nak tackle dye,,,aq pown time 2 rapat ngn dak len,,,hehehe,,tp 1 hari siyes xsangka time aq duduk2 kt tepi padang after sukan,,,dye datng kt sebelah aq,,,,dubdapdupdap...jantung aq time 2,,,pergghhhh,,,cinta pertama la kononnya..." hai awak,, nampak saya lari x tadi?"
aq diam,,,berdebar2,,heheheh.."  ehmm....eeee.....nampak,,tahniah,,wah dapt 1st 2"..ayat pertama ktrg borak....borak n terus borak...sampai lupa kawan aq kt sebelah,,hahaah,,kawan aq 2 da la minat kt aq tp aq xlayan coz dye taw aq suke mmt 2,,heheheh,,kejam aq ney,,,hehehhe,,mmber aq 2 ters angkt kaki bla,,pergghhhh,,,sejak 2 mmbe aq 2 xnak tegur aq da,,,kecewa dye ngn aq,,hilng kwan aq time 2...
berblik pasal citer cinta aq tdi,,,pas hari 2 ktrg sllu la contc dye cll aq hari2,,ktrg kuar jalan2,,,,dye lepak umah aq kadg2,,,parent aq taw aq kawan ngn dye,,,drg xhalang asal aq taw batas pergaulan..aq mmg syg dye sgt2...tiap ptg aq tgk dye prctse bola...kapten la katekan,,,tp aq sedar sejak ktrg couple rame yg xpuas hati...bertmbh2 mush aq,,,surt layang pown aq terima...mcm2 owg wat utk pisahkn ktrg,,but aq percaya dye,,,aq percaya,,tp dye kuat cembru,,,2 paling aq xsuke pasal dye,,cemburu xbertmpt,..ehmm...1 hari ktrg gado gara2 nmpak aq sembg ngn sowg mmt ney...dye taw mmat dye da lame ade hati ngn aq,,,mamt 2 pown pernh g warning ex-bf aq klu dye sakitkan hati aq dye akan terima blasan,,sampey 1 hari drg gado kt kelas,,,aq ingt lg,,,drg bertumbuk,,gara2 aq,,,aq yg clap aq citer kt mamat 2 pasal surt layang yg aq terima,,tp time 2 aq mmg sedih owg ugut aq,,,drg gado teruk,,bengkak pipi xbf aq,,mmat 2 pown same,,drg kene pggil kt blik disiplin..kene rotan,,aq nangis jew time 2,,aq rase serba salh,,sbb aq drg kene marah,,sbb aq drg kene demerit,,actly byk bnda aq nak citer tp aq rse xperlulah,,,hehehehheh,,,yg pasti cinta aq dan dye bertahn xlame 1 setgh tahun jew,,,sbbnye...............owg ketiga!!!..owg ketiga yg sampey skunk aq benci,,,benci sgt2...da byk kali dye minx maaf tp bukn mudah kot...sbb dye aq xpercaye llki sampai skunk n xberani nak terima cinta,,,huaaaa,,,,,wahh,,,emo la pulak,,heheheheh,,,

hemmmm,,,,,menjadi bodoh seketika

hahahah,,tjuk mmg xley bla,,tp mmg xley bla pown,,mne x nye aq ley terlupa passwd blog aq,,giler2...pew la aq ney,,jenuh aq taip itu taip ini,,last2 give up,,aq wat accnt bru,,terbaiklah!!!...seha,,,seha...2 jew aq nak citer,,haha,,last2 dapt gak aq buke blog kesygn aq ney,,muaaahx la....

Monday, November 1, 2010

pasal seseorg

pagi2 lagi aq dapt pggilan cll drp seorg mmber ney,,,hehehe,,kantoi aq bgun lewat,,mmber??hehe,,bg aq dye just mmber xlebih dr itu,,tp dye anggp lain kot,,sbb dye layn aq len mcm,,hahaha..yg wat aq terkejut dye ty pndpt pasal nak beli kete,,aq ty pesal ty aq  lak,,,jawpn dye mudah, simple n wat aq gerun,,hahahah " saya nak bakal wife sy pilih,,,u choose any car..if u like i buy it"...perghh,,,,ayat 2 aq xsuke,,xsuke,,,pesal lak aq,,isyhhhh ngarut,,aq terdiam n pas2 gelak..." u crazy!!,,,don't make me laught with ur joke"...
" no, i'm serious my dear",,ayat dye mmg xley bla,,,,hahahahahha...knp msti aq?isyyyhhh...pas2 aq suh dye pilih la sndri kete dye bukn kete aq pown,,,dye nak gak ty pndpt aq,,dye suggest nak li waja...ehmm,,aq ye kan jew..ptg dye cll lg...kali ney dye cll coz ckp teringt pasal ex dye yg kene kwen ngn owg len,,,bajet call aq nak hilgkn tensn,,,mmg aq taw stry pasal dye 2,,,sedih gak,,ex dye kene pakse kwen ngn owg len..tp masalh skunk dye nak kat aq lak,,dye tggu aq hbis bljar jew 2,,,mau after grade jew aq trus hntr rombgn,,giler ah.....so crazy,,huaaaaa,,,aq xnak,,,,aq xcintakan dye kot,,,huhhh,,pesal la layn aq mcm 2...

pasal seseorg

pagi2 lagi aq dapt pggilan cll drp seorg mmber ney,,,hehehe,,kantoi aq bgun lewat,,mmber??hehe,,bg aq dye just mmber xlebih dr itu,,tp dye anggp lain kot,,sbb dye layn aq len mcm,,hahaha..yg wat aq terkejut dye ty pndpt pasal nak beli kete,,aq ty pesal ty aq  lak,,,jawpn dye mudah, simple n wat aq gerun,,hahahah " saya nak bakal wife sy pilih,,,u choose any car..if u like i buy it"...perghh,,,,ayat 2 aq xsuke,,xsuke,,,pesal lak aq,,isyhhhh ngarut,,aq terdiam n pas2 gelak..." u crazy!!,,,don't make me laught with ur joke"...
" no, i'm serious my dear",,ayat dye mmg xley bla,,,,hahahahahha...knp msti aq?isyyyhhh...pas2 aq suh dye pilih la sndri kete dye bukn kete aq pown,,,dye nak gak ty pndpt aq,,dye suggest nak li waja...ehmm,,aq ye kan jew..ptg dye cll lg...kali ney dye cll coz ckp teringt pasal ex dye yg kene kwen ngn owg len,,,bajet call aq nak hilgkn tensn,,,mmg aq taw stry pasal dye 2,,,sedih gak,,ex dye kene pakse kwen ngn owg len..tp masalh skunk dye nak kat aq lak,,dye tggu aq hbis bljar jew 2,,,mau after grade jew aq trus hntr rombgn,,giler ah.....so crazy,,huaaaaa,,,aq xnak,,,,aq xcintakan dye kot,,,huhhh,,pesal la layn aq mcm 2...